22 Mart 2014 Cumartesi

Sabiha Gökçen'in Ölüm Yıl Dönümü

22 Mart 1913 yılında Bursa'da doğan Sabiha Gökçen, henüz çocuk yaştayken anne ve babasını kaybetmiş ağabeyi Neşet tarafından büyütülmekteydi. 1925 yılında henüz 12 yaşında bir çocukken Bursa ziyareti sırasında evlerinin yakınındaki Hünkar Köşkünde konaklamakta olan Cumhurbaşkanı M. Kemal Atatürk'e ulaşarak okumak istediğini söyledi. Atatürk ağabeyinden izin alarak küçük sabihayı evlat edindi ve Ankara'ya götürdü.

1934 yılında soyadı kanununun çıkmasyla Atatürk kendisine "Gök Mavisi" anlamına gelen GÖKÇEN  soyadını verdi. 1935 yılında Türkkuşu açılış törenindeki planör gösteresinden çok etkilenerek havacılığa merak salmıştır. Sonrasında Kırım'da ve Eskişehirde özel pilotluk dersleri alarak ilk Türk kadın pilotu olmuş , aynı zamanda dünyanın ilk kadın savaş pilotu olmuştur (1937)



Kırımdaki eğitiminden sonra Moskova'ya gitmek istemiş fakat kız kardeşinin ölümü üzerine bundan vazgeçmiş hatta havacılığı bırakma noktasına gelmiştir. Fakat Atatürk kendisini kandırarak yeniden dönmesini sağlayarak Eskişehirdeki eğitimini almasını sağlamıştır.

Atatürk'ün Sabiha'yı pilot yapmak istemesindeki sebep ise biraz karışıktır. Aslında Atatürk havacılığa çok meraklı bir subaydı, ta ki Picardie Manevralarına kadar.

1910 yılında Fransa'nın düzenlediği Picardie Manevralarına Osmanlı 2 gözlemci göndermişti. Bunlar Binbaşı Selahhattin Bey ve Kolağası (Yüzbaşı) Mustafa Kemal Beylerdi. Gösteriler sırasında 2 kişilik bir uçağa binerek denemek isteyen olup olmadığı sorulmuş, Mustafa Kemal heyecanla binmek istemiştir. Fakat yanındaki Binbaşı Selahattin bey "Aman oğlum eşeğin bilmediği ot karnını ağrıtır, neyimize lazım, binme" demesi üzerine komutanına karşı gelmemiş, binmek istediği uçağa başka bir ülkenşn temsilcisi binmiş, uçak havada arızalanarak yere çakılmış ve içindekiler vefat etmişti. Bunun üzerine Mustafa Kemal o çok hevesli olduğu havacılıktan soğumuştu. Kendisi pilotluk tecrübesini tadamayan Atatürk, bu tecrübeyi tadan Sabiha'yı yüreklendirerek onun pilot oluşunda büyük rol oynamıştır.

1937 yılında Fransızların Hatay'ı Suriye'ye bırakmayı düşüncesi üzerine Atatürk'ün emriyle üniformasını giyip Fransız elçisinin karşısına çıkmış, "Hatay'ın Türkiye'ye bağlanması için gerekirse silahlanırız" diyerek havaya 3 el ateş açmış, kanun gereği  1 gün hapis yattıktan sonra çıkış ve görevine geri dönmüştür.  Atatürk'ün planı tutmuş, Fransızlara göz dağı verilmiş, böylece Sabiha Gökçen Hatay'ın Türkiye'ye bağlanmasında önemli bir rol oynamıştır.



1938 yılında Balkan Paktı ülkelerinin başkanlarıyla tanışmas sırasında ülke başkanları kendilerini ülkelerine davet etmiş, Atatürk'ün de ısrarıyla Balkan turuna çıkmıştır. Balkan ülkelerinin başkentlerine sırasıyla iniş yapmış, gittiği ülkelerde halkın ve basının ilgi odağı olmuş ve GÖKLERİN KIZI olarak adlandırılmıştır. Yugoslavya  devlet başkanı kendisine  "BEYAZ KARTAL NİŞANI"  (polonya ve civarı bölgede en yüksek derece şovalyelik nişanı) verilmiştir.

Atatürk'ün ölümünden sonra Türkkuşu uçuş okuluna. Başöğretmen tayin edildi. 1940 yılında aynı okulda öğretmenlik yapan Üsteğmen Kemal Esiner ile evlenerek ona kendi soyadını verdi, ancak 3 yıl sonra eşini kaybetti. 1955 yılına kadar Başöğretmenlik görevini başarı ile yerine getirdikten sonra Türk Hava Kurumu yönetim kurulu üyesi oldu.

1996 yılında Amerikan Hava Kurmay Koleji Mezuniyet töreninde düzenlenen Kartallar Toplantısına Onur konuşu olarak katıldı. "Dünya Tarihine Adını Yazdıran 20 Havacı" dan biri seçildi ve bu ödüle layık görülen tek kadın pilot olmayı başardı.

Hayatı boyunca 8000 saat civarı uçuşta bulunmuştur, bunların 32'si muharebe görevidir. Son uçuşunu 1996 yılında 83 yaşındayken Falcon 2000 uçağıyla yapmıştır.

22 Mart 2001 tarihinde vefat ettikten sonra ortaya çıkan spekülatörler kendisinin Ermeni ve Boşnak olduğu gibi saçma iddialar ile tarihi çarpıtma girişiminde bulunmuş fakat bunlar yalnızca iddia olarak kalmış ve başarılı olamamışlardır...

Ölümünün 13üncü yıl dönümünde GÖKLERİN KIZI'nı saygıyla anıyoruz...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder